Центр гідності дитини УКУ провів навчання для координаторів з безпеки
22-24 січня 25 учасників із громадських організацій Одещини, Харківщини, Запоріжжя, Дніпра, Миколаєва, Херсонщини, Кривого Рогу пройшли триденний тренінг у межах сертифікатної програми «Формування безпечного середовища для дітей. Координатор з безпеки (Safeguarding officer) в організації». Навчання організував Центр гідності дитини Українського Католицького університету в партнерстві із Ресурсним центром для НУО (NGORC).
Учасники сертифікатної програми працюють в організаціях на Півдні та Сході України. Вони займаються психосоціальною підтримкою і допомогою родинам з дітьми, внутрішньо-переміщеним особам, ведуть освітні проєкти, допомагають дітям із деокупованих територій, працюють з дітьми з особливими потребами, координують роботу денних центрів і притулків, надають психологічну допомогу у складі мобільних бригад, здійснюють соціальний та юридичний супровід дітей, працюють із родинами військовослужбовців, здійснюють просвітницьку діяльність, організовують заняття спортом та різноманітні активності для дітей.
Координатор з безпеки в організації приймає та реагує на звернення щодо неналежної поведінки до дитини. Ці звернення можуть надходити від самих дітей, колег та бенефіціарів організації. Відповідальна за безпеку особа розглядає кожне звернення і обов’язково реагує в чутливий спосіб, а також при потребі перескеровує до профільних служб для отримання професійної допомоги.
Керівниця Центру гідності дитини Христина Шабат поділилася: «Нова освітня програма – це навчання для офіцерів безпеки, які безпосередньо будуть впроваджувати політики у своїх інституціях. Адже у кожній організації, яка має стосунок до дітей, повинна бути людина, відповідальна за безпеку та відповідні політики, щоб будувати безпечне середовище».
Програма «Формування безпечного середовища для дітей. Координатор з безпеки в організації» затверджена Вченою радою Факультету наук про здоров’я УКУ та розрахована на 45 академічних годин, що дорівнює 1,5 кредитам ЄКТС.
Три дні були насичені лекціями, роботою у групах, обговоренням важливих питань під час панельних дискусій. Громадські діячі мали можливість теоретично та практично заглибитися в теми превенції, чутливого реагування, основ психо-емоційної підтримки дітей та себе.
Розпочалося навчання із лекцій Христини Шабат про те, хто такий safeguarding officer в організації, які основні завдання та повноваження цієї особи. А також як через навчання дорослих і дітей, безпечний найм попереджувати загрози безпеці дитини. Якщо ж випадок насильства трапився, то як ефективно реагувати.
Також на учасників чекала панельна дискусія «Що мають знати діти про особисту безпеку та як їм про це розповісти» за участі Світлани Когут, докторки педагогічних наук, деканки Факультету наук про здоров'я УКУ, Світлани Кісільової, керівниці програм із соціальних і поведінкових змін Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) та Юліани Маслак, дитячої психіатрині, психотерапевтки, викладачки магістерської програми УКУ «Клінічна психологія з основами когнітивно-поведінкової терапії».
Центр гідності об’єднав експертів з різних сфер, щоб під різними кутами обговорити з якого віку варто з дитиною розмовляти про особисту безпеку, як це краще робити батькам та педагогам. Як діти сприймають та засвоюють цю інформацію, залежно від особливостей віку і психо-емоційного розвитку, яких правил варто навчати, у який спосіб подавати: бесіди, книжки, візуалізації.
Анастасія Широка, психологиня, доцентка кафедри психології та психотерапії Факультету наук про здоров’я УКУ, розповіла про засади травма-чутливої взаємодії дорослого з дітьми. Вони допомагають дорослому враховувати ймовірність травматичного досвіду та зменшити його вплив на навчання та стосунки з дітьми. Дорослий свідомо посилює довіру, впроваджує правила взаємодії між дітьми, дає дитині можливість висловити власну думку і зробити вибір.
Соломія Бойкович, експертка Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) з питань дошкілля організувала роботу в групах, що працювали над такими питаннями: виклики у комунікації про особисту безпеку дітей, фактори, що впливають на ефективну передачу правил безпеки в освітніх установах та як уникнути викривленого або спрощеного донесення інформації про сексуальну освіту, зберігаючи рівень доступності для дітей.
Другий день програми розпочався із панельної дискусії «Система захисту дітей в українському законодавстві» в якій взяли участь Юлія Нікітіна, координаторка лінії правничої допомоги «ЮрФем: підтримка» та Ольга Ковальчук, майорка поліції, начальниця сектору ювенальної превенції Управління превентивної діяльності ГУНП у Львівській області. Обговорювали алгоритм реагування на випадки насильства щодо дітей та міжвідомчу взаємодію.
Про види насилля, його ознаки, емоційно-поведінкові реакції на психотравмуючі події учасники програми розмовляли із психотерапевткою Марією Олійник.
Згодом учасники розглянули принципи роботи з постраждалими, як розмовляти із дитиною при зголошенні випадків насилля, і відпрацювали ці навички під час практичної роботи із дитячою психіатринею, психотерапевткою Юліаною Маслак. Практичне відпрацювання допомогло краще зрозуміти, як слід вести розмову із дитиною, що зазнала насильства, а як не варто.
Третій день сертифікатної програми був насичений практичними заняттями. Разом із Анжелікою Стаховською, керівницею відділу організаційного розвитку та дотримання вимог Карітас-Спес Україна, говорили про механізми отримання зворотного звʼязку та скарг, а також у якому випадку і яким чином може проводитися адміністративне розслідування в організації та розглядали конкретні звернення.
Навички кризових комунікацій тренували з Веронікою Саврук, керівницею відділу інформації та маркетингу УКУ. Як зберігати спокій у стресових ситуаціях та дбати про відновлення власного ресурсу допомагала зрозуміти психологиня Анна Олексин.
Важливою складовою навчання є психоемоційне розвантаження для самих учасників. Часто їхня робота пов’язана із загрозами, втратами та їхніми наслідками. Тому керівниця проєктів і програм Центру гідності дитини Наталія Тарновська, яка відповідає за організацію сертифікатної програми, включила до активностей відвідування галереї чи музею. Тож громадські діячі побували на виставці живопису Володимира Богуславського в галереї «Шум».
У межах сертифікатної програми учасники працюватимуть над складанням плану роботи для координатора з безпеки на рік та проведуть заняття з сейфгардингу для працівників свої організації.
Віримо, отримані знання будуть корисні і допоможуть побудувати систему превенції в організаціях, що сприятиме створенню безпечного середовища для дітей.
Вдячні усім учасникам за плідну взаємодію, а партнерам з Ресурсного центру для НУО за якісну співпрацю.
«Організації, що працюють з дітьми, повинні проходити такі навчання, тому що вони дають змогу використовувати набуті знання на практиці. У громадських організаціях працюють люди, які взагалі могли ніколи не контактувати з дітьми, вони не бачать червоних прапорців, а навчання дає можливість усвідомити власну відповідальність і працювати на користь дітям», — ділиться враженнями про участь в програмі Вікторія Алієва, психологиня мобільної бригади БО «БФ Вітри змін»
Автори фото: Іван Станіславський та Віталій Грабар