Місто безпечне для дітей: у Львові реалізовують проєкт зі створення середовища дружнього до дитини
Проєкт «Місто для дитини» передбачає формування безпечного середовища і попередження можливих ризиків насильства щодо дітей. Його реалізує Центр гідності дитини Українського католицького університету у співпраці з окремими управліннями Львівської міської ради. До роботи також долучаться студенти УКУ.
Христина Шабат, керівниця Центру гідності дитини УКУ розповідає, що мета співпраці – виробити у місті єдині стандарти роботи з дітьми. «Кожна дитина повинна почуватися безпечно, відчувати, що про неї дбають дорослі. А якщо раптом щось не гаразд, то вона повинна знати, куди можна звернутися за допомогою. Тому разом із містом ми вирішили напрацювати стандарти безпечного дитинства й впроваджувати їх. Бо діти в країні, де триває війна, можуть почуватися в безпеці, коли довкола них є безпечні дорослі, що розуміють та підтримують їх», — каже Христина Шабат.
У таких структурах Львівської міської ради, як управління освіти, культури, спорту, охорони здоров’я, соціального захисту, транспорту, служба у справах дітей, центр соціальної підтримки дітей та сімей «Рідні», офіс туризму — дорослі міста найчастіше взаємодіють із дітьми. Тому для цих інституцій будуть напрацьовані алгоритми ефективного реагування на загрози безпеки дітей і створені політики захисту та кодекс поведінки працівників.
До реалізації проєкту залучені студенти програми «Соціальна робота» Факультету наук про здоров’я УКУ. У межах освітнього підходу суспільно орієнтованого навчання вони вивчають дисципліну «Превенція насильства над дітьми: політики захисту». Курс має практичне спрямування. Разом з викладачкою Христиною Шабат студенти долучаться до розробки стандартів безпечного середовища у різних сферах міста, попрацюють над оцінкою ризиків і написанням політик захисту.
16-17 жовтня Центр гідності дитини УКУ в партнерстві зі Службою у справах дітей в межах проєкту «Місто для дитини» провели навчання для представників управлінь Львівської міської ради. Учасники тренінгу ознайомилися із результатами досліджень від Центру гідності дитини УКУ та Дослідницької агенції Fama «Сексуальне насилля в Україні: від усвідомлення до захисту» (2021) та «Школа, безпечна для дитини» (2024). Це допомогло краще зрозуміти, що таке безпека для дітей та які існують загрози для неї. Тренінг мав практичний блок, під час якого представники управлінь та служб визначали фактори ризику безпеки дітей у місті, а також шукали стратегії їхнього подолання.
Володимир Фридрак, керівник управління «Служба у справах дітей» Львівської міської ради поділився: «Місто через наші структурні підрозділи взаємодіє із дитиною. І важливо, щоби в усіх цих місцях дитина зустрічалася з безпечними дорослими. Впровадження стандартів захисту прав дитини cтворить для дітей безпечне середовище. Важливо, щоб люди, через яких місто взаємодіє із дітьми, систематично проходили навчання і вміли не лише взаємодіяти із дітьми, а й були тими безпечними дорослими для них і, в разі потреби, повідомили у відповідні органи про те, що дитині потрібна допомога»
Невдовзі студенти інтерв’юватимуть працівників управлінь міської ради, які у своїй роботі найчастіше контактують із дітьми, та споживачів послуг, адже важливо знати, як вони бачать ризики загрози безпеці дітей. Після опрацювання результатів інтерв’ю, завданням кожної групи студентів буде написати політику захисту дітей для певного управління чи комунальної установи. В результаті має з’явитися один стандарт і 9 політик та кодекс поведінки для працівників. На основі цього буде розроблене навчання для кожного стейкхолдера. Також із кожним управлінням та комунальною установою додатково обговорюватимуть і узгоджуватимуть напрацювання зі створення політик, щоб остаточно визначити, як найкраще реагувати на загрози. Після цього відбудеться презентація результатів.
Керівниця Центру гідності дитини УКУ Христина Шабат наголосила: «Коли ми говоримо про захист дітей, то ми говоримо про кроссекторальну взаємодію. Всі дорослі, що працюють з дітьми в місті, мають розуміти певні правила поведінки і їх дотримуватися. А діти повинні знати, якщо виникне загроза їхній безпеці в місті, куди і до кого можна звернутися за допомогою».
Нагадаємо, що Український католицький університет – перший серед вищих навчальних закладів в Україні з 2019 року запровадив освітній підхід – суспільно орієнтоване навчання СОН (англ. Service-learning, SL). Так викладачі та студенти поєднують теоретичне навчання з практичною діяльністю на користь суспільства. Молоді люди активно долучаються до важливих ініціатив, працюють над реальними завданнями, щоб покращити життя громад. Це розвиває лідерство, інклюзію, сприяє командній роботі, студенти бачать свій позитивний вплив, а суспільство отримує вирішення певного запиту. Корисні практики і напрацювання можуть поширюватися на інші громади. Це якнайкраще узгоджується зі стратегією УКУ 2030 «Університет, який служить».