Близько сотні громадських організацій пройшли сертифікатні програми від Центру гідності дитини УКУ
Діяти в найкращих інтересах дитини, розпізнати можливі ризики та загрози та попередити їх, мати чіткий алгоритм реагування і кодекс поведінки між дорослими та дітьми в організації – ці речі втілять у безпекових політиках, над якими впродовж трьох днів працювали учасники сертифікатної програми від Центру гідності дитини УКУ.
7-9 липня Центр гідності дитини УКУ у партнерстві з Міжнародною благодійною організацією Kindernothilfe e.V. провели сертифікатну програму «Формування безпечного середовища для дітей. Безпекова політика в організації».
Програма затверджена Вченою радою Факультету наук про здоров'я УКУ та дорівнює 1,5 кредитам ЄКТС. Загалом це навчання пройшли близько сотні громадських організацій з усієї України.
Цього разу участь у програмі взяли п’ять громадських організацій: благодійний фонд SavED, благодійний фонд «Жовто-блакитні крила», ГО «Дівчата», ГО «Голос Ромні», благодійний фонд «Мирне Nebo Харкова».
Вони надають соціальну і психологічну підтримку дітям, здійснюють їхню реабілітацію, створюють умови для навчання, працюють над надолуженням освітніх втрат, допомагають сім’ям з дітьми у складних життєвих обставинах, сприяють відновленню громад, надають гуманітарну і медичну допомогу.
«Коли ми задумували цю програму, не було нічого. Ми опрацювали десятки іноземних досвідів та досліджень, пройшли десятки навчань, щоб зрозуміти формулу: правила та відповідальність за їх дотримання — це крок до формування безпечного для дитини середовища. Але правила не лише ті, які придумали дорослі, а й ті, про які запитали дітей. На першій сертифікатній програмі було чотири організації, які ми самі запросили та провели експериментальне навчання. Сьогодні понад 100 великих національних та локальних прифронтових ГО вже знають що таке безпечне середовище, як його творити та мінімізовувати ризики за допомогою політик безпеки організації. Це програма, якою я шалено пишаюся», — зазначила Христина Шабат, керівниця Центру гідності дитини УКУ.
Христина Шабат розпочала навчальний день лекцією про становлення системи захисту прав дітей та її розвиток, і що таке гідність дитини. Експертка розповіла, що питання безпеки дітей має об'єднувати зусилля фахівців різних сфер для комплексного підходу, а політики безпеки є відповіддю на ризики, які не регулює законодавство.
Дитяча психіатриня, психотерапевтка Юліана Маслак розповіла про дитячі травми, причини їхнього виникнення та наслідки. За словами психіатрині, будь-яке насилля — це травматичний досвід, і діти є більш незахищеними перед травмою, ніж дорослі. Насильство часто сприймається дітьми як норма, оскільки вони не мають добре розвиненого відчуття власних кордонів. Наслідки травми можуть спричинити підвищений ризик психіатричних розладів, порушення особистісного розвитку, міжособистісні проблеми, психосоматичні захворювання. Часто діти, що зазнали насильства, у дорослому віці можуть самі вчиняти насильство або обирати партнерів, які поводяться з ними насильницьки.
Травматичними подіями можуть бути: війна і терористичні напади, досвід фізичного насильства, сексуальне скривдження, стихійні та техногенні катастрофи, різноманітні аварії, насильство під час медичних процедур, раптова смерть близької людини.
Але якщо поряд з дитиною є дорослий, який допоможе їй відновити справедливість, підтримає, покаже інакший спосіб взаємодії, то ризики травми значно зменшуються, формується стресостійкість та життєзарадність.
«Якщо дитина переживала присутність безпечного дорослого, її мозок запам'ятовує не тільки поведінку, а й внутрішній стан спокою, прийняття, регуляції. Діти, які мають бодай одну дорослу людину, якій довіряють, рідше мають суїцидальні думки, краще регулюють емоції, рідше потрапляють у дорослі токсичні стосунки», — наголосила експертка.
Христина Шабат розповіла, якою є організація дружня до дитини із нульовою толерантність до насилля.
Діти мають знати від чого їх захищають, яка поведінка щодо них є неприйнятною. І дорослим слід пояснити, наприклад, «якщо хтось надсилає тобі повідомлення дивного чи неприємного змісту, зроби скрін і одразу покажи дорослим», або «якщо хтось говорить тобі образливі слова, скажи дорослим, яким довіряєш». Організації можуть проводити навчання для дітей про особисту безпеку і оформити політики безпеки у зрозумілій для дитини формі, враховуючи вік. І звісно, важливе залучення дітей, врахування їхньої думки. Політика безпеки дає відповіді на питання, як діяти працівникам, коли є загроза безпеки дитини. Чим зрозумілішим буде алгоритм реагування, тим охочіше політиками будуть користуватися.
Невід’ємною складовою сертифікатної програми є практична робота в групах. Модерувла практичні завдання Іванка Рудакевич, керівниця проєктів та програм Центру гідності дитини УКУ. Під її керівництвом учасники визначали, яким чином їхня організація контактує з дітьми, має до них доступ або здійснює вплив через свою діяльність. Оцінювали ризики безпеки, шукали шляхи як їх зменшити та напрацьовували структуру політики. А також працювали над впровадженням політики захисту в кожній організації.
«Ризики в різних організаціях різні. Тому важливо, щоб політика безпеки була створена з урахуванням специфіки роботи кожної організації, того з якими саме дітьми вона працює, яку діяльність проводить. Якщо добре зробити оцінку ризиків насилля, це буде відчутно і у кодексі поведінки, і в алгоритмі реагування, і в інших частинах політики. Там з'являться відповіді саме на ваші, а не чужі, ризики. І тоді праця на захист дітей буде більш ефективною, не для "галочки", бо політика буде враховувати ваш контекст», — наголосила Іванка Рудакевич.
Шляхи імплементації політик безпеки можуть бути різними: зокрема тренінги для працівників, за якими ознаками можна розпізнати дитину, що зазнає насильства, як розмовляти з такою дитиною тощо. Правила безпеки для дітей можна розмістити на плакатах чи роздаткових матеріалах, які вони можуть забрати із собою. Завдання громадських організацій, що працюють із дітьми — сформувати простір безпеки, де буде позитивне підкріплення, відсутність оцінок, гідне ставлення і звісно — дієві політики безпеки.
Учасники поділилися враженнями від участі в навчанні.
«Участь в цьому тренінгу надзвичайно корисна для нас, оскільки дає змогу поглянути на базову засадничу цінність — безпеку дітей структуровано, комплексно, і зрозуміти, де та в який спосіб можна покращити політики, якими організація керується у повсякденному житті», — ділиться Марія Звягінцева, юристка благодійного фонду SavED.
«Наша ціль, усіх, хто служить дітям, зробити їхнє життя легшим, якіснішим, безпечнішим і підсилити їхнє відчуття гідності. І ця програма дає дуже багато корисних інструментів, що підсилять цю мету», — додає Тетяна Стус, координаторка мережі DLC благодійного фонду SavED.
«Класний механізм був для роботи з командою, коли ми одночасно працювали над ризиками і обмінювалися досвідом саме в цьому напрямку, тому що кожен зі своєї посади, зі свого досвіду бачить по-різному і це важливо теж враховувати», — наголошує Вікторія Халявка, спеціалістка із захисту дітей ГО «Дівчата».
Сертифікатна програма «Формування безпечного середовища для дітей. Безпекова політика в організації» допоможе розробити і зміцнити політики та процедури захисту в організаціях, діяльність яких пов’язана із взаємодією з дітьми чи вразливими дорослими. Все для того, щоб творити безпечне середовище та простір вільний від насильства.
Фото: Віталій Грабар