“Ми хочемо, щоб наша система освіти діяла превентивно” - Центр гідності дитини презентував інструктажі для безпеки дітей у школі
Центр гідності дитини УКУ розробив посібник у співпраці з «Пташеня. Дитячий простір». Тут подані заняття під час яких дорослі навчатимуть дітей визначити власні кордони і відстоювати їх в екологічний спосіб, як поводитися, коли зіштовхуєшся з насиллям, як говорити про те, що дитині не до вподоби. Хто такі довірливі дорослі, коли варто повідомляти їх про певні моменти, що непокоять. Пропоновані заняття будуть корисними для всіх, хто працює з дітьми у закладах освіти та поза ними.
Христина Шабат, керівниця Центру гідності дитини УКУ під час презентації «Інструктажів для безпеки дітей у школі» зазначила мету, якою керувалася команда: «Ми створили посібник де зібрані практичні інтерактивні матеріали, що допоможуть дорослим, розмовляти про безпеку з дітьми, особисті кордони, навчити як казати «ні» на те, що дитині не подобається. Ми хочемо, щоб наша система освіти діяла превентивно, створювала такі умови, щоб дитина чулася в безпеці».
Актуальність інструктажів базується на результатах дослідження Центру гідності дитини та дослідницької агенції Fama «Сексуальне насильство в Україні» (2021 р.), яке показало, що:
- 23% українців пережили сексуальне насильство та домагання в дитинстві, це майже кожен п’ятий. Дитина, що страждає від сексуального насильства, може потенційно бути в кожному класі.
- 43% жертв нікому не сказали про те, що трапилося;
- 62% українців вважають, що сексуальне насилля вчиняють незнайомці, а насправді у 85% випадків дітям спричиняють кривду дорослі знайомі.
Тобто навіть безпечне місце, як дім чи школа, не гарантує справжню безпеку без відповідальних дорослих, які вміють розпізнавати потреби дитини, слухати її і чути, а також дбайливо ставитися та захищати.
Анастасія Лужецька, авторка інструктажів, педагогиня та співавторка навчальних програм у «Пташеня. Дитячий простір» поділилася методичними знахідками: «Цінність занять полягає у тому, що завдання для дітей від 4 до 18 років пояснені зрозумілою мовою для кожного віку. Ми хочемо навчити дітей відстоювати власні кордони, попередити можливе насильство щодо них. Адже маючи попередні знання, дитина знатиме, як діяти у випадку загрози. Ми прагнули, щоб заняття були інтерактивні й цікаві».
Інструктажі пропонують заняття, за допомогою яких психологи, соціальні педагоги, вихователі та вчителі в садочках і школах, усі, хто працює із неповнолітніми, могли спілкуватися про насилля і власну безпеку зрозумілою мовою з різними віковими групами: 4-6, 7-10, 11-14 та 15-18 років.
Мета безпекових інструктажів — захищати дітей, забезпечивши дорослих, що працюють з ними, інформацією, основними правилами, принципами, засадами щодо захисту, сформувати ефективну систему превенції насильства над дітьми.
Проєкт «Впровадження інструктажів для безпеки дитини» реалізується завдяки фінансовій підтримці ЗМІН Фундація, котрі підтримують впровадження методичних практик в освітню та церковну сфери.
Христина Рутар, програмна координаторка та Дарина Шутяк, проєктна менеджерка зі Фундації ЗМІN, відзначили: «Ми прагнемо підтримувати змінотворчі проєкти. Впровадження інструктажів націлено на мінімізацію ризиків сексуального насилля та підвищення обізнаності дітей про те, як дбати про власну безпеку».
Заняття, вміщені у збірник, допомагають дітям розпізнавати насилля і правильно реагувати на нього. Таким чиним мінімізуються ризики насильства, поширюються знання про попередження сексуального насилля.
Емілія Денисенкова, головний спеціаліст сектору розвитку загальної середньої освіти Управління освіти Департаменту розвитку Львівської міської ради зауважила: «Маємо дуже позитивний досвід співпраці з Центром гідності дитини у спільному запуску курсу «Safeguarding. Безпека дитини в освітньому середовищі» для шкіл Львівської громади на платформі НІТ (Навчання і Технології). «Інструктажі для безпеки дітей у школі» ввійшли в додаток до цього курсу. В чому важливість посібника — в тому, що не тільки для дітей це корисні заняття, які дадуть їм знання про безпеку. Також це помічник в роботі педагогів, адже справді, іноді нелегко знайти відповідні слова, щоб пояснювати складні теми, як насилля».
Поширення корисних практик інструктажів та тестування вправ із посібника безпосередньо у роботі з дітьми відбувається впродовж листопада у пілотних школах та парафіях УГКЦ із подальшим дослідженням змін в церковному та освітньому середовищі.
Селіверстова Вікторія, директорка Зіболківського ЗЗСО І-ІІІ ступенів Жовківської міської ради, була присутня на презентації і поділилася: «Дякую творцям посібника, що вони піймають теми, про які в нашому суспільстві, як правило, хочуть мовчати. Дуже б хотілося, щоб навчання про превенцію насилля відносно дітей проводили б із психологами в ОТГ, щоб вони мали можливість навчати педагогів, а ті в свою чергу проводили заняття з дітьми. А також можна обмінюватися корисними практиками між собою».
Центр гідності дитини УКУ сприяє формуванню культури гідності та безпеки дитини та радий зростанню середовища фахівців, які навчають дітей правилам особистої безпеки. Власне для цього ми і працюємо у освітньому напрямку, щоб гідність дитини була безумовною цінністю.
Безкоштовно завантажити «Інструктажі для безпеки дітей у школі» можна на сайті Центру гідності дитини УКУ: https://cdc.ucu.edu.ua/uk/resources/posibnik-instruktazhi-dlya-bezpeki-ditej-u-shkoli/
Додатки до інструктажів:
https://drive.google.com/drive/folders/1LnYhhq4MhFEzvZRBaeKLGI06qEE21Vzo?fbclid=IwAR0XXR4yw2fTEcqeklxSG5hq1ohcRPa_7iBFQZoUcj2hzCQgcWIrvx-VvJc
Плакат «Мої правила безпеки»: https://drive.google.com/file/d/1gw3kCg2SHmeA3iJYwkVM_9W8bLeucvmz/view?fbclid=IwAR3KytFtgaNVVTEPzZKFz0BHoWsWYhZVw50FwpvWz9sPNhdyyyYEc8dvLp8